Beskriv din höst i tre ord!
Mysdagar, långkoftor, tedrickande. Skulle kunna fylla på med ord i femton evigheter om jag fick det.

Vad är det bästa/sämsta med hösten?
Det bästa för mig är att all press som sommaren bär med sig försvinner. Med press menar jag att det förväntas att man under sommarens dagar är ute varje dag, är brunbränd, mår bra, bär så lite kläder som möjligt, aldrig sover, tar nattdopp, gör spontana grejer och kortfattat "lever life". Jag som älskar att sitta inne och mysa i min egna bubbla, gärna grubblar över saker och utmanar mitt välmående, är konstant blek och mår som bäst när jag får klä mig i lager på lager med mörka varma kläder får ett litet lyckorus när jag får inse att "det regnar och är kallt idag också!". Jag får äntligen bli mig själv, helt enkelt.
Det värsta är nog att skolan börjar, för även jag om älskar min skola och mitt program så är det ganska trist att behöva tänka på alla måsten när man hellre vill grotta ner sig i en filt och en bok.  
 
 
 
Dina tre bästa hösttips?
  • Ta långa promenader. Naturen blir lite vackrare på hösten än någon annan gång på året, tycker jag. Så passa på att utforska dina närområden ut höstens ögon. Försök att verkligen ta in dofter och detaljer som hösten har att erbjuda. Tycker du det är segt med promenader? Ta med en vän, höstig musik i lurarna eller kanske en kamera som sällskap. Och kom ihåg att klä dig fluffigt och mysigt! Eller vid behov, ett paraply.
  • Investera i massa ljus. Doftljus, ljuslyktor, ljusslingor, värmeljus, nya ljusstakar... Det krävs lite ljuskickar här och var för att besegra mörkret som tyvärr tillhör denna delen av året. Unna dig att ta en tur till exempelvis Lagerhaus eller närmsta second hand-affär för personliga ljuslyktor och liknande.
  • Tillåt dig att stanna i sängen en heldag, eller en hel helg. Ha en stapel med böcker eller en bunt med filmer, nya tesorter och massa kuddar. Döda tid med "oviktiga saker", som i själva verket är superviktiga. Att ta hand om dig själv och bara mysa i det du tycker om är extra viktigt på hösten när eventuell nedstämdhet kan finnas nära. Du förtjänar att må bra.    
 
 
Några tips på hur man botar höstdepp?
Skulle säga att tipsen ovan brukar hjälpa mig bra, men vill verkligen lite extra betona vikten i att ta hand om dig själv. Det är självklart alltid jätteviktigt, men under hösten kan det vara lätt att drunkna i prestationsångest och hopplöst mörker. Försök att inte se hösten som ett monster, utan klä monstret i fina kläder och massa ljus (om du förstår min bild). Våga säga till dig själv att du är grym som du är och påminn dig själv om att skolan och betyg trots allt är en mänsklig konstruktion. Våga dissa den och våga tyck om dig själv. Glöm inte prata med någon ifall det tunga blir för tungt för att du ska orka bära det själv.
 
Bästa musiken för regniga dagar?
Melissa Horn, även under de soliga dagarna. Fantastisk artist som vågar gå in i sig själv och skriva texter om det tunga, med musik som är oerhört passande för höst.
 
 
Höstigaste maträtten?
Åh, grönkålssoppa! I vår trädgård odlar vi grönkål. Till hösten och julen har vi grönkål i överflöd (om inte våra grannar hararna äter upp den), och att koka soppa på det är ljuvligt. 
 
Inplanerad resa den närmsta tiden?
Har lite lösa planer på att åka till Västerås eller Stockholm runt höstlovet och hoppas verkligen att det blir av. Förhoppningsvis blir det även en tripp till höstmarknaden på Astrid Lindgrens Värld.
 
Ditt mest använda plagg i höst?
Det kommer nog bli ganska varierat då större delen av min garderob är höstanpassad. Som jag har längtat!
 
 
Vad har du för tips för en bättre höst? Hjälp en höstnörd som mig! 

Kommentera

Publiceras ej